Politisk Torvedag, busbaner og lidt om den kommende uge | Kære Socialdemokrater i OdenseEn planlagt politisk torvedag blev desværre aflyst på grund af det dårlige vejr. Jeg (Jakob Junker, kampagneleder) havde dog aller

Kan du ikke læse nyhedsbrevet? Se det online

 

Socialdemokratiet i Odense

Ugens Nyhedsbrev

Kære Socialdemokrater i Odense

En planlagt politisk torvedag blev desværre aflyst på grund af det dårlige vejr. Jeg (Jakob Junker, kampagneleder) havde dog allerede nået at indkøbe 300 chokoladeboller, som var planlagt til uddeling i forbindelse med torvedagen. Heldigvis tog varmestuen i Østergade godt imod dem alle sammen.

Rasmus Ryrberg Høyer (gruppeformand) har skrevet lidt om den uge, vi går ind i, med 2. behandling af budgetforliget. Til slut har jeg kopieret Peter Rahbæk Juels opslag om busbanen på Sdr. Boulevard.

Tak fordi du læser med.

 

 

De bedste hilsner

Jakob Junker
Kampagneleder 
Socialdemokratiet Odense

Tlf.    +45 28 70 94 44
kampagne@socodense.dk

Velfærd og fællesskab i centrum

Af gruppeformand Rasmus Ryrberg Høyer

Vi skal på onsdag 2.behandle budgettet for 2026 – og det er et budget, som hele byrådet står bag. Det er i sig selv en styrke for Odense, at vi kan samle os om en aftale, som giver tryghed og retning for byen.

For os socialdemokrater har velfærd og fællesskab været det vigtigste. Og vi kan være stolte af, at det afspejler sig tydeligt i aftalen:

• Vi investerer i vores børn med nye legepladser og bedre normeringer i overgangen fra børnehave til skole.
• Vi giver vores ældre på folkepension et seniorpas, så flere kan tage del i fællesskabet.
• Vi styrker foreningslivet og civilsamfundet med store investeringer i nye haller.

Det her er velfærd i praksis. Ikke som et abstrakt begreb – men som konkrete forbedringer i hverdagen for odenseanerne.

Socialdemokratiet står vagt om en udvikling, hvor vi løser udfordringer i fællesskab og giver flere mulighed for at tage del i byens liv. Med budget 2026 tager vi endnu et skridt mod et stærkere Odense – bygget på fællesskab og velfærd.

 

Peter Rahbæk Juels post om Sdr. Boulevard

Helt ærligt. Skulle vi ikke prøve, om vi kan få den sunde fornuft tilbage i diskussionen omkring Sdr. Boulevard, busbaner og byens trængselsudfordringer? Debatten er blev meget sort/hvid og højtråbende. Selvfølgelig er bilerne en vital del af Odenses fremtidige infrastruktur også på Sdr. Boulevard. Men der kommer altså 2.000 flere biler hvert år i Odense. Så vi skal tænke os godt om, hvordan vi gør.
For vi kan blive nødt til skabe mere kvalitet i den kollektive transport, så den bliver mere attraktiv for flere. Omvendt så skal nye tiltag virke efter hensigten.
Jeg har derfor et nyt forslag til, hvordan vi kan undgå unødvendige og milliondyre regninger – og finde ud af, hvad der rent faktisk virker bedst for Odense. Det sidste bør jo være målet for alle politikere.
Lars Christian Lilleholt har meldt ud, at hvis han får flertal efter næste valg, så skal bulldozerne stå klar og fjerne busbanerne 1. januar 2026. Koste skatteborgerne, hvad det vil! Jeg fornemmer, at de konservative og Liberal Alliance mener det samme.
Jeg har undersøgt, hvad Lilleholts valgløfte vil koste skatteborgerne. Og det efterlader nemlig en stor millionregning, som vi ikke kan bruge på børnene, de ældre eller på bedre busser andre steder. Fagfolkene anslår, at det vil koste skatteborgerne 4-5 millioner kroner alene at fjerne busbanerne. Dertil vil Fynbus tabe op til 1,7 millioner kroner om året, som skal spares på busserne – eller hentes hos kommunen. Dertil vil de penge, som både kommunen og staten allerede har investeret i busbanerne, være skønne spildte!
Busbaner fungerer rigtig fint i København, Aarhus og Aalborg. Men det er nyt i Odense, hvor busbanerne på Sdr. Boulevard dårligt nok er igennem opstartsfasen. Den virkelige effekt af forandringen tager tid at måle seriøst. Der findes derfor ikke nogen solid faglig evaluering, der på et oplyst grundlag kan sige noget om, hvorvidt busbanerne bidrager til løse de mobilitetsudfordringer, der findes, fordi der kommer 2.000 flere biler om året.
Derfor vil jeg gerne række hånden ud til Lilleholt, K og LA med et nyt forslag, som jeg håber, at de vil være med til:
✅ Jeg vil foreslå, at vi slår koldt vand i blodet og sammen bliver klogere sammen - og bestiller en grundig faglig evaluering busbanerne og trafikken på Sdr. Boulevard. Den skal være klar inden udgangen af 2026.
Jeg håber, at de 3 partier vil tage godt imod denne udstrakte hånd.
Så kan busbanerne få lov til at vise sit værd. Og vi får et solidt fagligt oplyst grundlag at tage stilling til busbanernes fremtid på. Jeg håber, at de borgerlige partier er enige med mig i, at det vil være uklogt at handle overilet og spilde millioner af skatteborgernes penge på at køre bulldozerne frem 1 januar 2026, hvis nu det viser sig at data og fagfolk kan dokumentere, at busbanerne gør noget godt og samlet set bidrager til bedre mobilitet for flere mennesker, byliv og erhverv?
Dertil foreslår både Venstre og de Konservative jo, at der skal etableres flere busbaner flere andre steder i Odense. Det kan meget vel være en god ide. Så jeg tænker, at de også har en reel interesse i at blive klogere på effekten af busbanerne på Sdr. Boulevard, så de ikke går videre med nye busbaneprojekter på baggrund af mavefornemmelser og valgkampsbilleder på Facebook.
Busbaner er ikke et mål i sig selv for mig og Socialdemokratiet. Det er et middel til at sikre, at byen og hverdagen hænger sammen for flest mulige mennesker. Og vi vi tror på, at det er den rigtige vej – lige som det er i de øvrige storbyer i Danmark. Men skulle data og en faglig evaluering vise at busbanerne bidrager negativt til den samlede mobilitet, så er jeg også klar til at ændre løsningen på Sdr. Boulevard – og i yderste konsekvens fjerne busbanerne. Men som sagt på et ordentligt og oplyst grundlag, så vi får fornuften tilbage i diskussionen.
Jeg har selvfølgelig fulgt den politiske debat tæt og set mediernes omfattende kampagnedækning af de nye busbaner på Sdr. Boulevard.
Dertil færdes jeg ofte selv på Sdr. Boulevard. For ikke at lade mig styre alene af egne oplevelser, så har jeg indhentet nogle vigtige data, som jeg gerne vil dele med jer, der stadig læser med😊:
🚌 Hver tredje buspassager i Odense kører ad Sdr. Boulevard. De kommer hurtigere frem med de nye busbaner. Også fra morgenstunden i myldretid. Det er dagligt en fordel fo mange tusinde mennesker, der skal til og fra arbejde, uddannelse, osv. Og vil gøre det attraktivt for flere at tage bussen.
🚘 På hverdage er der sjældent køkørsel på Sdr. Boulevard i over 23 timer i døgnet. Før busbanerne blev der målt køkørsel mellem kl 7:30 og 8:15 på hverdage. Efter busbanerne bliver der stadig målt køkørsel i samme tidsrum. Her er der kommet lidt tættere køkørsel, hvilket forlængere transporttiden med ca 2-3 minutter længere i bil fra Zoo til Ansgar Kirke. Stadivæk er der sjældent køkørsel i resten af døgnet!
🚘🚘🚘 Hvert eneste år kommer der 2.000 flere biler i Odense. Sådan har det været i mange år, fordi Odense vokser i antal indbyggere og arbejdspladser, og fordi vi er blevet rigere. Generelt er det flere biler på vejene, der skaber trængsel på Sdr. Boulevard og mange andre steder i Odense. Derfor arbejder vores mobilitetsplaner med flere former for mobilitet (busser, letbane og cykler) og regulering. Jeg vil godt understrege, at biler er en fortsat vital del af Odenses fremtidige udvikling – men ikke i uhæmmet vækst. Det vil skabe kaos – for byen og får bilisterne.
💰 Busbaner giver effektiv busdrift. Det frigør årligt op til 1,7 millioner kroner, som Fynbus kan bruge til at kører mere med bus for.